Japanilaiset autot kuuluvat suomalaisten suosikkeihin yhdessä saksalaisten autojen kanssa. Ne tunnetaan ajettavuudeltaan hyvinä ja vähävikaisina. Tästä kertoo esimerkiksi se, että katumaasturi Nissan Qashqai on Suomen katsastustilastojen kärjessä. Käytännössä Qashqait ovat siis autoja, jotka läpäisevät katsastuksen useammin kuin ne hylätään. Suomessa Nissanin lisäksi suosituimpia japanilaisia autoja ovat Toyota ja Honda. Kaikkien näiden merkkien malleja näkeekin liikenteessä hyvin usein.

Luotettavimpia käytettyjä autoja

Kun puhutaan käytetyistä autoista ja niiden luotettavuudesta, japanilaiset autot ovat tämänkin tilaston kärjessä. Brittiläiset autolehdet ovat tehneet tutkimuksia automerkkien luotettavuudesta yhdessä vakuutusyhtiöiden kanssa. Kymmenen kärjestä löytyi jopa yhdeksän japanilaista autoa. Esimerkiksi Toyota Corollat ovat osoittautuneet erittäin vähävikaisiksi. Sama koskee Hondan katumaasturi CR-V:tä.

Jos siis olet harkitsemassa käytetyn auton ostoa, japanilaiset automerkit kannattaa pitää mielessä. Japanilaisten autojen kohdalla hyvä asia on myös se, että ne eivät ole yleensä hinnalla pilattuja. Japanilaisten autojen voisikin sanoa olevan koko kansan autoja budjetista riippumatta. Käytetyn japanilaisen auton voi ostaa joko autoliikkeestä tai yksityiseltä myyjältä.

Japanin markkinoille valmistetun auton tuonti Suomeen

Moni harrastaja haaveilee auton tuonnista Japanista. Japanin markkinoille valmistetut japanilaiset autot ovat alkuperäisiä, eli ratti on niissä oikealla puolella. Kun japanilainen auto tuodaan Eurooppaan, on sitä muutettu. Tällöin ratti löytyy vasemmalta puolelta. Auton tuonti Japanista onnistuu helposti esimerkiksi tuontiyhtiön kautta rahtina. Ennen auton ostamista ja tuontia Suomeen on tarkastettava auton kunto. Huoltokirjasta täytyy löytyä kaikki tiedot auton huolloista. Teknisen kunnon tarkastamisen lisäksi auton tuontiin liittyy paljon paperitöitä. Erityistä työtä aiheuttaa se, että ajoneuvo on valmistettu Japanin markkinoille. Jos auto on alun perin valmistettu Japanin markkinoille, rekisteröintiä varten tarvitaan vastaavuustodistus. Tuontiyhtiö voi auttaa vastaavuustodistuksen hankkimisessa, mutta toki ostaja voi tehdä sen itsekin. Tästä koituu hieman ylimääräisiä kuluja.

Muut kulut koituvat tietysti itse rahdista, joka on auton kauppahinnan ohella yksi suurimmista menoeristä. Kun auto tuodaan Suomeen, siitä on maksettava verot. Verojen suuruus vaihtelee auton merkin ja mallin mukaan. Netin autoverolaskureilla voi laskea arvion verojen suuruudesta. Toki tarkan summan saa tietoonsa vasta tullissa.