Japanilaiset autot tunnetaan erityisesti bensiinikäyttöisinä autoina. 2000-luvulla myös dieselautoja alettiin valmistaa enemmän. Tänä päivänä japanilaiset autot ovat kuitenkin paljon muutakin kuin bensiini- ja dieselkäyttöisiä autoja. Japanissa nimittäin on alettu miettimään autojen kehittämistä ympäristön näkökulmasta. Nykyään Japanissa valmistetaan paljon vetyautoja. Vetyauto on toiselta nimeltään polttokennoauto, joka siis saa voimansa vedystä.

Vetyauto on ympäristöystävällinen valinta

Autoalalla puhaltavat muutoksen tuulet. Vuonna 2020 Euroopan unionin määräykset pistävät henkilöautojen valmistajat uuden paikan eteen. Niiden on alettava tuottaa nolla- ja vähäpäästöisiä autoja, joten ladattavien autojen tarjonnan voidaan odottaa kasvavan. Sähköautojen, hybridien ja jopa vetyautojen kysyntä on kasvanut jatkuvasti ja sitä se tekee edelleen. Monia autojen uusista malleista valmistetaan niin bensiininä, dieselinä kuin sähköautonakin. Ympäristön kannalta on ilahduttavaa huomata, että joidenkin mallien kohdalla sähköautoversio on ollut suositumpi kuin vaikkapa bensiinikäyttöinen malli.

Euroopan unionin säädökset eivät sinällään määrää autonvalmistajia tuottamaan ladattavia autoja. Määräykset sen sijaan vaativat, että autojen CO2-päästöt putoavat nopeasti. Tällä hetkellä keinoja CO2-päästöjen pudottamiseen ei juuri ole. Ainoa käyttökelpoinen keino on sähköistä voimantuotantoa käyttävien autojen kehittäminen. Näistä sähköautot ja hybridit ovat ainakin tällä hetkellä vielä kaikista suosituimpia. Uutena autotyyppinä markkinoille on tullut vetyautoja. Näistä tunnetuin lienee japanilainen Toyota Mirai. Se tunnetaankin maailman ensimmäisenä vetyautona, joka tekee uraauurtavaa työtä vetyautojen hyväksi.

Erilaisia hybridejä

Hybridiautoja on moneen eri lähtöön. Plugin-hybridiautot ovat hybridejä, jotka voidaan ladata laittamalla ne pistokkeeseen. Tällainen hybridi on yleensä yhdistetty sähköön. Myös kaasuautot ovat jossakin määrin hybridejä. Kaasuautoissa on kahdenlaista käyttövoimaa. Käyttövoimana ovat joko maakaasu tai biokaasu sekä bensiini. Näiden vaihtoehtojen lisäksi markkinoilta löytyy kevythybridejä sekä itselataavia hybridejä. Kevythybridi tarkoittaa ajoneuvoa, jossa käytetään bensiiniä ja sen lisäksi sähköä pienentämään polttoaineen kulutusta. Itselataava hybridi, eli toiselta nimeltään täyshybridi, taas pystyy lataamaan akkua ajon aikana. Täyshybridillä on mahdollista ajaa lyhyitä matkoja pelkästään sähköakun varassa. Ne sopivat erityisen hyvin kaupunkiajoon, mutta pitkillä matkoilla nekin tarvitsevat polttomoottorin apua.

Pääasia on, että hybridien määrä lisääntyy markkinoilla. Tällä hetkellä sähköautojen akut ovat sen verran pieniä, että niillä ei voi ajaa pitkiä matkoja. Tulevaisuudessa voidaan kuitenkin olettaa, että tämäkin asia muuttuu.